خانه و آشپزخانهآشپزخانه

نحوه پخت برنج در آرام پز؛【آموزش قدم به قدم+فیلم】

راهنمای کامل و قدم به قدم نحوه پخت برنج در آرام پزهای خانگی

همه ما به دنبال انتخاب بهترین آرام پز موجود در بازار هستیم تا بتوانیم با آن خوراکی های خوشمزه ای را درست کنیم. وقتی آرام پز را انتخاب کردیم تازه اول کار است و باید مرحله دوم یعنی آشپزی را به درستی بلد باشیم. یکی از غذاهایی که به وسیله آرام پزها درست می شود برنج است. طرز تهیه برنج در آرام پز بسیار اهمیت دارد تا از یک برنج خوشمزه بهره ببرید. اما رازهای نحوه پخت برنج در آرام پز چیست؟ در این مقاله سعی می کنیم تا شما را با روش های نحوه پخت برنج در آرام پز آشنا سازیم.

مرحله اول

ابتدا باید برنج خود را آماده و درون لیوان بریزید. به ازای هر نفر می توانید 1 فنجان (190 گرم) را آماده کنید. اگر 1 نفر دیگر اضافه شود، می توانید 1/2 لیوان به آن اضافه کنید. این را در نظر داشته باشید که برنج بعد از پخت به 2 تا 2.5 برابر پف می کند. برای مثال اگر 2 لیوان برنج را برای پختن آماده کنید، بعد از پخت به اندازه 4 لیوان پف می کند! لذا سعی کنید در انتخاب میزان برنج اعتدال را رعایت نمایید.

 

مرحله دوم

 

برنج خود را کامل بشویید. معمولاً درون برنج ها سنگریزه های کوچکی وجود دارد که اگر آنها را دفع نکنید در موقع خوردن برنج اعصابتان به هم می ریزد. همچنین باید نشاسته اضافی آن نیز گرفته شود، بنابراین هیچ وقت بدون شستن اقدام به پخت برنج نفرمایید. نحوه شستن برنج بدین صورت است که ابتدا برنج را درون یک الک توری قرار داده و جریانی از آب خنک را روی آن بریزید و سپس الک را به آرامی حرکت دهید تا مطمئن شوید که آب، آخرین دانه ها را نیز خیس کرده باشد. آبکشی برنج تا زمانی که برنج تمیز شود ادامه دهید. سپس الک را چند بار تکان دهید تا آب اضافی آن خارج شود.

  • از طرف دیگر، می توانید برنج را در یک کاسه کم عمق پر از آب بچرخانید و در صورت کدر شدن، آب آن را تخلیه کرده و جایگزین کنید.
  • یک شستشو خوب هر گونه باقیمانده نشاسته در قسمت بیرونی برنج را از بین می برد و باعث عدم چسبندگی و جمع شدن آن می شود.

مرحله سوم

 

داخل آرام پز را با روغن یا کره چرب کنید. یک حوله کاغذی تا شده را با حدود 1 قاشق غذاخوری (15 میلی لیتر) روغن یا کره نرم شده بپوشانید و آن را روی کاسه آرام پز خود بمالید. اگر آرام پز خود را با کمی چربی روغن کاری کنید، احتمال چسبندگی برنج دور لبه ها کمتر می شود.

      • اگر آرام پز خود مجهز به سطح پخت نچسب باشد، ممکن است نیازی به روغن کاری نداشته باشید.

     

مرحله چهارم

 

برنج تازه آب شده خود را مستقیماً به آرام پز خود اضافه کنید. پس از پایان شستن برنج، آن را در ته آرام پز بریزید. برنج را با قاشق یا نوک انگشتان خود پخش کنید تا مطمئن شوید که به طور مساوی روی سطح پخش شده است بدون اینکه حالت تپه مانند یا لکه های نازل باشد.

  • در حالی که هر نوع آرام پز کار پخت را انجام می دهد ولی در عین حال انواع بزرگ و مستطیلی که حداقل 6 لیتر یا (5.7 لیتر) را در خود جای می دهد، یکنواخت ترین و پایدارترین گرمایش را فراهم می کند
  • یکی از مهمترین مسائل در مورد استفاده از آرام پز این است که همه چیز در یک ظروف پخت و پز انجام می شود، که به معنای کار آماده سازی کمتر و تمیز کردن سریعتر است!

مرحله پنجم

 

آب خود را قبل از اضافه کردن به برنج خود به جوش بیاورید (اختیاری). برخی از علاقه مندان به آرام پز ادعا می کنند که آب برنج خود را از قبل گرم کنند. اگر می‌خواهید این روش را امتحان کنید، مقداری آب را در یک کتری روی اجاق گاز گرم کنید، سپس آن را در یک فنجان شیشه‌ای بریزید تا مطمئن شوید که از مقدار درست استفاده می‌کنید. 

  • ایده پشت این کار این است که به جای گرم شدن تدریجی، بلافاصله شروع به پختن برنج می کند. در نتیجه، احتمال کمتری دارد که برنج بیش از حد نرم یا لطیف شود.
  • هرگز آب جوش را در ظروف آشپزخانه که از پلاستیک یا مواد مشابه ساخته شده اند نریزید، زیرا به راحتی آب می شود

مرحله ششم

 

به ازای هر 1 فنجان (190 گرم) برنج، 2 تا 3 فنجان (0.47-0.71 لیتر) آب بریزید. به عنوان یک قاعده کلی، شما باید تقریباً دو برابر مقدار آب در فنجان های مایع به اندازه برنج در فنجان های خشک استفاده کنید. وقتی آب را اضافه کردید، برنج خود را سریع هم بزنید تا کاملاً جا بیفتد. سپس درب آرام پز را قرار دهید. 

  • برنج قهوه ای معمولاً به آب بیشتری برای پختن کامل نیاز دارد، در حالی که برنج سفید می تواند با کمی کمتر آب بپزد.
  • اگر تصمیم به استفاده از 3 فنجان (0.71 لیتر) آب در هر فنجان (190 گرم) برنج دارید، آماده باشید تا 30 تا 45 دقیقه زمان پخت اضافه شود.

نکات مهم در نحوه پخت برنج در آرام پز

 

نکته اول

 

قبل از شروع پخت برنج را با کاغذ روغنی بپوشانید (اختیاری). کاغذ روغنی را طوری برش دهید که به راحتی روی دهانه آرام پز قرار گیرد و از هر طرف 3 تا 4 اینچ (7.6 تا 10.2 سانتی متر) مواد اضافی باقی بماند. دوباره بررسی کنید که هیچ شکافی در کاغذ وجود نداشته باشد که بخار بتواند از آنجا خارج شود. 

  • اگرچه این مرحله به شدت ضروری نیست، اما می تواند راه خوبی برای حفظ رطوبت و جلوگیری از خشک شدن بیش از حد برنج شما باشد.
  • از روکش پلاستیکی یا مواد مشابه خودداری کنید. این پوشش ها ممکن است در نتیجه قرار گرفتن طولانی مدت در معرض گرما در برنج ذوب شوند. 

نکته دوم

how to cook rice in slow cooker 2 2

 

آرام پز خود را روی حرارت زیاد تنظیم کنید. ضرب المثل قدیمی که می گویند برنج را باید کم و آهسته بپزید درست است. از آنجایی که آرام پزها از دمای پایین برای گرم کردن تدریجی غذا استفاده می کنند، با این حال، بالاترین درجه حرارت همچنان به طور قابل توجهی خنک تر از پلوپز معمولی خواهد بود. 

  • مطمئن شوید که آرام پز شما به درستی وصل شده و قرار گرفته است و هیچ جسمی در نزدیکی آن وجود ندارد که باعث شود تصادفاً از برق جدا شود.
  • همچنین اگر می‌خواهید تمام روز بیرون از خانه باشید، می‌توانید برنج را با حرارت کمتری بپزید. البته به خاطر داشته باشید که این کار احتمالاً 3 تا 4 ساعت به زمان پخت کلی شما اضافه می کند. 

نکته سوم

how to cook rice in slow cooker 3 3

 

اجازه دهید برنج به مدت 2 و نیم ساعت بپزد. در حالی که برنج شما در حال پختن است، تنها کاری که باید انجام دهید این است که هیچی! فقط در آرام پز را قرار دهید، آن را روشن کنید و دور شوید. واقعا به همین راحتی!

  • اگر احساس بهتری در شما ایجاد می کند، می توانید به صورت دوره ای برگردید و نگاهی به برنج خود بیندازید تا ببینید که چگونه کار می کند. فقط از گذاشتن درب آرام پز برای مدت طولانی خودداری کنید، زیرا باعث می شود رطوبت گرانبها خارج شود.
  • فراموش نکنید که یک تایمر تنظیم کنید تا بدانید برنج شما چه زمانی آماده است تا برنج را از آرام پز خارج کنید.

نکته چهارم

 

قبل از سرو، برنج خود را کاملا هم بزنید. درب آرام پز را بردارید و برنج را با یک قاشق غذاخوری دسته بلند پف کنید. وقتی برای اولین بار از آرام پز خارج می شود، بسیار گرم خواهد بود، پس حتماً چند دقیقه به آن فرصت دهید تا دمای آن خنک شود.

  • این امکان وجود دارد که لایه برنج مستقیماً روی سطح پخت و پز کمی ترد شود، زیرا بیشتر گرما در اینجا است. اگر اشتها آور به نظر نمی رسد، فقط برنج نرم تر را بردارید، سپس تکه های خشک تر را دور بریزید.

منبع

به این مقاله امتیاز دهید

بیگ مارکت وب

وبسایت بیگ مارکت وب یکی از وبسایتهایی است که فعالیت خود را در زمینه نقد و بررسی محصولات مختلف آغاز کرد. این وبسایت با نقد و بررسی منصفانه و بررسی ویژگی های محصولات سعی دارد که در هزینه شما صرفه جویی کرده و از کالاهای خریداری شده احساس رضایت کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
طراحي سايت ايده پردازش